Intenția indirectă în accidentul rutier
În urmă cu două săptămâni moderam un eveniment unic ce a avut ca subiect accidentul de circulație și siguranța rutieră, respectiv Forumul Siguranței Rutiere. Unic întrucât nu a presupus o simplă și sterilă întâlnire pentru “imagine” și “pierdere de timp” ci pentru că a fost în esență o sesiune științifică bazată pe o abordare interdisciplinară a accidentului, cu participarea unor personalități marcante.
Indiscutabil cea mai importantă personalitate din domeniul juridic a fost Dl Prof. Univ. Dr. Gheorghe Iancu. Domnia sa a adus în discuție o problemă juridică deosebit de importantă și de actuală, respectiv intenția indirectă în evenimentele rutiere. Citeam zilele trecute că în Marea Britanie urmează să între în vigoare o lege ce sancționează și cu detențiunea pe viață persoanele care au produs accidente mortale pe fondul condusului sub influența alcoolului sau a drogurilor, a vitezei excesive sau cu agresivitate. Care este raționamentul din spatele acestei reglementări? Este exact ceea ce Dl Prof. Iancu arăta la Forumul Siguranței Rutiere. Condusul cu viteză excesivă urmat de accident rutier nu ar trebui cercetat ca faptă săvârșită din culpă ci faptă săvârșită cu intenție indirectă întrucât autorul se prezumă că își asumă consecințele faptelor sale prin acel comportament.
Iată ce a reprezentat Forumul Siguranței Rutiere pentru știință dreptului având în vedere faptul că expunerile specialiștilor prezenți au atins instituții juridice dar și aspecte deosebit de importante din științele participative și din medicină aflate într-o strânsă interdependență atunci când analizăm, în profunzime, un accident rutier.