Un primar din Capitală scoate mizeria de sub preș!
De mai bine de 4 ani arăt că siguranța rutieră este influențată, într-o proporție semnificativă, de calitatea drumurilor publice. Pentru a mă asigura că nu bat câmpii, am cerut și un punct de vedere de la Direcția de Transporturi din Cadrul Comisiei Europene, instituție care mi-a confirmat raționamentul.
Am procedat inclusiv la măsurarea calității/vizibilității indicatoarelor și marcajelor de pe diverse artere rutiere, locale sau naționale, ocazie cu care am constatat că peste 50 % din mijloacele de semnalizare nu îndeplinesc condițiile impuse de lege.
Cum se traduce acest lucru?
În primul rând trebuie înțeles că orice neconformitate a drumului public generează un risc potențial de accident, iar în cazul unor evenimente rutiere, ar trebui să fie identificați toți factorii de risc ce au contribuit la producerea accidentului. În situația în care se identifică o legătură de cauzalitate între neconformitatea drumului și accident, administratorul trebuie tras la răspundere.
Lipsa sau insuficienta semnalizare pune participantul la trafic în imposibilitatea de a anticipa un potențial risc în zona unde se deplasează și implicit îl împiedică să-și adapteze conduita în trafic. Astfel, un conducător auto care se apropie de o trecere de pietoni semnalizată necorespunzător, nu poate anticipa riscul apariției, pe calea sa de rulare, a unui pieton. La o viteză de 50 km/h șoferul are nevoie de peste 25 metri pentru a putea opri, din momentul în care sesizează pericolul. Dacă pietonul apare pe sensul de deplasare al conducătorului auto, la mai puțin de 25 de metri, impactul este iminent.
Ce fac autoritățile?
Cei care au competența de a identifica și lua măsuri, atunci când constată neconformități ale drumurilor publice, sunt reprezentanții Poliției Române. Această instituție poate aplica sancțiuni, iar în cazul producerii unor evenimente rutiere, are obligatia de a descoperi, releva, fixa, în zona producerii accidentului, toate elementele care ar putea avea importanță în aflarea adevărului.
Din păcate, carențele de infrastructură nu sunt evidențiate în actele de cercetare penală și astfel nu poate fi identificată o culpă a administratorului drumului. Neexistând tragere la răspundere, nu există nici dorința sau presiunea de rezolvare a acestor neconformități si astfel riscurile persistă și, de cele mai multe ori, se amplifică.
Conform statisticii privind accidentele de circulație furnizată de Poliția Română, în anul 2020, dintr-un total de 6273 accidente grave produse în țara noastră, numai într-un singur caz a fost identificată o problemă de semnalizare rutieră. Interesant nu?
Putem astfel vorbi de aflarea adevărului în cauzele privind accidentele? Putem oare vorbi de o calitate optimă a actului de justiție în astfel de dosare ? Din păcate NU!
Care ar fi normalitatea?
Este interesant de cunoscut că strategiile europene de siguranță rutieră pornesc de la următoarea filosofie a siguranței: oamenii fac greșeli; sistemele de transport rutier ar trebui să reducă la minimum șansele de a face greșeli și daunele produse atunci când se greșește.
În România avem o infrastructură, cu mici excepții, ca în urmă cu 20 de ani, departe de a satisface cerintele de siguranță de care vorbesc strategiile din țările civilizate. În România factorii responsabili pentru administrarea drumurilor publice nu răspund pentru gravele carențe ce privesc siguranță rutieră, fapt ce determină și lipsa de interes pentru îndreptarea lor. În România încă nu putem vorbi de creșterea nivelului de siguranță a drumurilor întrucât nici elementele de baza precum marcajele sau indicatoarele nu corespund standardelor.
Cum trebuie privită abordarea primarului din Capitală?
Din punctul meu de vedere acest primar trebuie felicitat pentru curajul de a scoate la lumină gravele probleme ce privesc arterele rutiere din zona sa de competență, acesta fiind singura abordare corectă, întrucât numai așa le poate cunoaște și îndrepta. Trebuie urmărit acum dacă și trece la etapa a doua, respectiv dacă își și propune să le corecteze și în ce perioadă.
Oricum demersul său va zdruncina bine pe mai toți administratorii de drumuri, începând cu CNAIR și terminând cu ultima comună, putând reprezenta un punct de cotitură în abordarea siguranței rutiere pentru componenta infrastructură.
Material redactat în urma apariției în presă a rezultatelor unui audit de siguranță rutieră realizat în Sectorul 2 al Capitalei.
https://www.hotnews.ro/stiri-esential-24996586-primarul-radu-mihaiu-anunta-rezultatul-auditului-circulatie-efectuat-sectorul-2-peste-1-600-indicatoare-lipsesc-nu-asteptam-fie-atat-groaznic.htm